20 erfaringer om det at være “social"
Disclaimer: Forfatteren her har ikke arbejdet professionelt med sociale medier siden 2018. Der kommer hele tiden der nye features til, algoritmer tilrettes og - hvad mere afgørende er - brugeradfærden ændres løbende og konstant. Stol derfor hverken for meget på artiklen her eller hvad du læser andetsteds. Stol på hvad du kan se ud fra dine tal og på den måde folk interagerer på dine opslag eller hvordan folk undlader at gøre det.
1. Er dit billede egentligt godt nok? Du skal ikke bare tage et, tag 20 og vælg det bedste ud. Rediger det, altid! Det kan bare være en simpel ting som at rette horisontlinjen op, og beskære billedet så du kommer lidt tættere på, små ting du kan gøre lynhurtigt på din telefon uden at behøve åbne Photoshop. Uanset hvad så kan dit billede altid blive bare en lille smule bedre, og den lille forskel er vel altid værd at bruge 3 minutter på.
2. Kom tættere på; beskær dit billede lidt kraftigere - ud over manglende kontrast er det næste den fejl vi laver oftest på sociale medier at motivet bliver for småt, for utydeligt og at der er for mange andre elementer der forstyrrer - også i dine øjebliksbilleder, Har man åbnet billedet og redigeret det på en tablet, bærbar eller laptop så er det nemt at glemme hvordan det ser ud helt småt som en opslag på Facebook eller Instagram
3. Lad nu vær med at starte en sætning med “Husk at …”. Det ene lille ord er en stensikker indikator for at dit opslag ikke handler om noget jeg som person har behov for at læse, men om noget du som museum virkeligt synes du har behov for at fortælle. Vi er alle sammen smånervøse for om der nu kommer nok gæster til det foredrag dit museum har onsdag aften - men det er samtidigt et mindretal af dine followers, der bor tæt nok på til at være i en reel målgruppe, og dem der gør har garanteret allerede noget andet de skal den aften. Derimod vil vi alle sammen gerne høre om den nye udstilling der åbner om 14 dage og kan ses året ud. Du skal bare ikke fortælle os, at nu skal vi endelig huske at den er der, du skal give os lyst til at huske det af os selv.
4. Lad vær med at indlede en sætning med “Så er det på ...”. Igen ud fra devisen, fortæl mig noget jeg har lyst til at høre, ikke hvad du selv synes er allermest presserende.
5. VERSALER ER STADIG RØV. Også selvom du bare vil lave en indledning til dit opslag. Det er stadig uhøfligt i emails og tekstbeskeder, hvorfor skulle det være anderledes i din statusopdatering? Desuden - og den grund er i virkeligheden langt vigtigere - så er det en stensikker på indikator på at efter versalerne følger et kommercielt budskab. Skriv istedet for som dine følgeres bedste venner vil have gjort det, i en personlig stil og uden versaler.
6. Udryd alt støjen - f.eks. overflødige hashtags, dvs. dem der ikke beriger dit opslag med nogetsomhelst. Det kan i nogle enkelte tilfælde være en vej ind for ikke-følgere til dine opslag, men langt oftere er det en vej væk fra din konto. I hvert fald i det omfang folk overhovedet gider klikke på dem. Skal der hashtags ind skal de pege videre på indhold der er relevant for dig og dit museum.
7. Er emojis stadig sjovt? - nej. Det betyder ikke at du ikke kan bruge dem, men gør det ligesom med Eau de Cologne; til den rigtige lejlighed og med måde.
8. Brug grupper på Facebook. Lige nu er det noget der reelt set virkeligt rykker ift. at generere kendskab og skabe community, f.eks. omkring forskellige museers særlige genstandsfelter. Du kan blive medlem af Facebookgrupper som din side istedet for som privatperson, og det vil også sige at man poste fra din side til gruppen. Er gruppen relevant for dit museum, og er dine opslag relevante for gruppen så vil det ikke blive opfattet som spam.
9. Det handler ikke om antallet om followers, men om engagement, og engagement handler heldigvis ikke kun om likes, heller ikke på Facebook. Alligevel er det sådan, at får dine opslag gennemsnitligt kun 10-15 likes, så er det tid til at lægge stilen om. Første råd er meget ofte at poste lidt mere sjældent, næste råd er at finde nogle tidligere kioskbaskere og giv dem en makeover som nye posts - og så husk at lære af dem.
10. Får dine opslag kun 10-15 likes, kan du næsten være stensikker på at 6 af dem er fra kollegaer, 3 er venner eller familie og 2 er fra dine mest trofaste fans. Kort sagt det kan nærmest være ligemeget, også selvom dine to mest trofaste følgere har delt opslaget til deres 168 venner sammenlagt. Ligesom de gjorde det med dit forrige opslag og de ti andre før det.
11. Udenlandske følgere kan være et tungt åg at bære, i takt med at andelen stiger kommer der også et øget pres om at lave indhold henvendt til dem. På Facebook kan du vælge at oprette din opslag på flere sprog, hvorefter Facebook selv vælger den mest anvendelige version til den enkelte bruger. På andre sociale medier har du ikke den mulighed, men har du overhovedet brug for ikke-dansktalende følgere? Alle dine følgere kan sagtens læse engelsk, men har vi ligeså meget lyst til det og læser vi helt ligeså lange sætninger? Sandsynligvis ikke. En tekst på dit eget modersmål er mere indbydende og imødekommende. Du mister i et vist omfang måske nyankommende på kun at skrive på dansk, men vinder ofte på andre områder.
12. At lave en særskilt, engelsksproget side på Facebook “The Skagen painters” har været en strategi, der efter en lidt lang opstartsperiode, nu begynder at virke til at skabe effekt ift et international publikum til Skagens Kunstmuseer. Her handler det ikke om direkte at sælge et budskab om nye udstillinger eller lignende, men om at skabe kendskab, der hen ad vejen så småt også lader til at kunne konverteres til besøg. At 95% af arbejdet med den udføres af to ulønnede kunstnørder gør kun projektet bedre.
13. Dit museum er ikke bare en virksomhed, men flere virksomheder i en: der er både café, butik, events, forskning, børneformidling og udstillinger at tage hensyn til og de vil allesammen gerne profileres gennem dit museums sociale medier. Men se på kunderejsen og hvad der er reason-to-go for dine potentielle gæster; der er ikke mange af dine følgere der har trykket follow for at få opdateringer om din
14. Hvad med at bruge et par timer en morgen på at inviterere unge brugere på VIPtur rundt på dit museum? Altså ligesom en instawalk, men åbent for alle platforme; Snap, Jodel, TikTok - hvadsomhelst: Det kunne være en indgang til et publikum du ikke normalt har adgang til og med større effekt.
15. Prøv forsøgsmæssigt at interesserer dig mindre for hvad der sker på din egen Facebook-konto og mere for hvad der sker omkring den: Det er for vores vedkommende givetvis stadig kontierne for Skagens Museum, Anchers Hus og Drachmanns Hus der fungerer bedst ift at genere omsætning på museerne her og nu, men ….
16. Din tekst kan altid blive en lille smule bedre, og her er den måleenhed vi regner ud fra ikke hvad du selv eller din chef synes, men hvordan din målgruppe reagere. Den bedste måde at gøre den bedre på er oftest at gøre den kortere; du har under et sekund til at få dine følgere til at stoppe op og reagere. Er din tekst 250 anslag så prøv at skære den ned til 180, er den 180 så prøv at skær den ned til 100. Giv folk noget at klikke på for at se mere.